Obiective ultra-wide


EOS 7d Mk2, 10mm, f/8, 5 sec, ISO 100

EOS 7d Mk2, 10mm, f/8, 5 sec, ISO 100

Pentru cineva indragostit de fotografia de peisaj, un obiectiv ultra-wide este aproape obligatoriu. Este un obiectiv care iti deschide noi orizonturi in fotografie, nu atat de mult datorita unghiului mult mai mare de cuprindere, dar in special modului creativ in care acesta poate fi folosit.

Aceste obiective sunt destul de pretentioase cand este vorba de incadrare. Faptul ca au un unghi mare de cuprindere este un plus dar in acelasi timp si un minus. Unghi mare de cuprindere inseamna mai multe elemente in cadru, insa ca toate acestea sa intre in cadru ele devin practic mai mici. Astfel obtinem un cadru larg, cu multe elemente mici, subiectul nostru cel mai probabil se pierde in puzderia de elemente, iar rezultatul final este o fotografie banala.

Pentru a obtine rezultate maxime cu un obiectiv ultra-wide trebuie sa ne apropiem cat mai mult de subiect sau de alte elemente ajutatoare in compozitie. Cand spun cat mai mult, ma refer poate la o jumatate de metru, poate un metru. Apropierea de orice element din cadru il scoate foarte mult in evidenta deoarce acesta ocupa o suprafata mai mare din cadru. Poate domina imaginea daca acesta este subiectul ales, sau poate oferi o intrare clara catre subiect daca acesta e doar un element de compozitie.

In fotografia din acest post, am pozitionat obiectivul undeva la aproximativ o jumatate de metru de bolovani, bolovani pe care i-am folosit compozitional pentru a indrepta privirea catre partea de sus a fotografiei. Am inchis diafragma la f/8 pentru un camp de profunzime cat mai mare, pentru a surprinde sharp cat mai mult din cadru, plecand de la cele mai apropiate elemente din partea de jos a fotografiei, pana in partea de sus, spre orizont.

Alte avantaje ale obiectivelor ultra-wide sunt:
– capacitatea lor de a obtine un camp de profunzime mult mai mare, ajutand astfel in a obtine imagini sharp. Cu cat mai wide, cu atat mai mult camp de profunzime.
– pot focaliza foarte aproape, undeva la 25cm de planul senzorului, ajutand intr-o anumita masura si in fotografia de close-up.

Am vorbit de fotografie de peisaj si utilitatea obiectivelor ultra-wide in acest gen, dar trebuie mentionat ca sunt foarte utile si in alte genuri de fotografie. De exemplu, in cazul unui portret in care vrem sa surprindem nu numai persoana, dar si mediul in care aceasta traieste, lucreaza, etc. Insa cu mare atentie, pentru ca un mare dezavantaj al acestor obiective este capacitatea lor de a distorsiona cand ne apropiem foarte mult de elementele din cadru, distorsiune mult mai pronuntata spre colturile imaginii fata de centrul acesteia. Distorsiunea este mare chiar si in centrul imaginii cand apropiem foarte mult de subiect. Inclusiv elementele din centrul imagini pot fi si ele distorsionate exagerat daca ne apropiem prea mult de ele.

Inchei acest post spunand ca obiectivele ultra-wide sunt o unealta compozitionala importanta in fotografie de care trebuie sa profitam la maxim, ori de cate ori gasim elemente interesante in cadru care pot pune in evidenta subiectul fotografiei.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s