Printare fotografii


_Q9A3825Traim intr-o perioada in care suntem inconjurati de retele de socializare, blog-uri, forum-uri, etc., toate reprezentand un spatiu vast in care ne putem prezenta fotografiile sub forma de continut media digital. La fel de usor putem arata fotografiile noastre folosind o tableta sau un telefon, mai ales acum cu ecranele de mare rezolutie si gama larga de culori cu care acestea sunt echipate.

Insa unei fotografii prezentate intr-un sau printr-un mediu digital ii lipseste valoarea pe care o are o fotografie printata pe hartie. Nimic nu se compara cu senzatia placuta pe care o ai cand ti o bucata de hartie in mana, cu fotografia ta printata pe ea. Ii poti arata oricui o fotografie, de exemplu pe telefon, se uita la ea, se minuneaza, te felicitia, dar dupa ce pleaca nu ramane decat cu o imagine intiparita in minte, care in timp dispare, coplesita probabil de alte probleme cotidiene. Poti oferi o fotografie printata care are alta valoare, este un obiect real, il poti atinge, ii poti simti textura, il iei cu tine, il vezi mereu si-ti aduce aminte de unde ai primit-o. Pentru mine aceasta inseamna valoare.

Problema e ca, a printa o fotografie nu e atat de simplu, mai ales cand nu stim ce inseamna acest lucru. Oricum, nu atat de simplu ca postarea ei pe Facebook si nici printr-o simpla apasare a butonului Print. De cele mai multe ori suntem coplesiti de esecurile pe care le avem cand printam o fotografie.

Pentru un rezultat de calitate avem nevoie sa intelegem cateva aspecte, iar cel mai important este legat de color management si profile de culoare.

Camera foto cu care realizam fotografia inregistreaza pentru fiecare pixel cele trei culori primare, rosu, verde si albastru formand o pereche RGB pentru fiecare nuanta de culoare pe care o poate inregistra. Monitorul pe care afisam si prelucram fotografia foloseste acelasi principiu, preia combinatia RGB si o afiseaza. Imprimanta preia imaginea si o tipareste pe hartie plecand de la aceeasi pereche RGB. Simplu, dar din pacate exista o problema. Fiecare dispozitiv intelege putin altfel cum trebuie sa arate culoarea reprezentata de perechea RGB. Adica o nuanta de rosu, de exemplu, inregistrata de camera foto poate fi afisata de monitor putin altfel, iar imprimanta sa o tipareasca la randul ei, altfel. Aici intervin profilele de culoare, specifice pentru fiecare dispozitiv.

Profilul de culoare este practic o corespondenta intre valorile RGB pe care dispozitivul trebuie sa le reproduca si valorile pe care el crede ca le reproduce. Profilul de culoare nu face decat sa ghideze dispozitivul catre rezultatul corect, avand un punct de referinta standard. Folosind profilele de culoare corespunzatoare, fiecare dispozitiv este astfel ghidat pentru a reproduce aceeasi culoare, de la capturarea ei cu camera foto, la afisarea si prelucrarea si pana la tiparirea acesteia.

Ignorarea acestui aspect este in general motivul principal pentru care fotografia printata arata altfel, cu alte nuante de culori decat cele pe care le vedem pe monitor.

Calibrare monitor

Este imperativ ca monitorul pe care prelucram fotografiile sa fie calibrat corect, pentru a ne asigura ca toate culorile pe care le vedem sunt defapt cele reale, altfel nu facem decat sa ne amagim. Pentru acest lucru aveti nevoie de un dispozitiv de calibrare, cum este de exemplu Spider Pro de la DataColor. Calibrarea facuta fara un dispozitiv e doar o gluma, asa ca daca vreti calitate trebuie sa investiti, nu exista alta solutie. Monitoarele mai au o problema foarte mare, toate vin de la producator prea luminoase, asta pentru ca, sa fim realisti, arata bine cu culorile saturate, dar nu neaparat corect.  Acesta este motivul principal pentru care fotografia printata este mai intunecata decat ce vedem pe monitor. Sa nu uitam, monitorul emite lumina, motiv pentru care este mai luminos decat o fotografie care reflecta lumina. O luminozitate ridica a monitorului face o diferenta si mai mare. Trebuie sa scadem luminozitatea monitorului, dar daca totusi preferam un monitor luminos atunci trebuie ca fiecare fotografie printata sa fie expusa corect, nu dupa cum arata pe monitor ci cum ne spune histograma acesteia. Fotografia va iesi oricum mai intunecata decat pe monitor.

Calibrare imprimanta

Pentru a ne asigura ca fotografia printata are culorile pe care le vedem pe monitor, trebuie la randul ei sa fie calibrata. Pentru a face viata mai usoara, imprimantele dedicate foto, atat cele consumer cat si cele pro, vin la pachet cu profile de culoare facute de producator. Astfel, alegand profilul de culoare corespunzator vom obtine culorile dorite in printul final. Aici este foarte important de mentionat ca un profil de culoare pentru imprimanta depinde foarte mult de cerneala folosita si de hartia pe care se tipareste fotografia, deoarece acestea interactioneaza intre ele la nivel chimic. Profilele care vin de la producator sunt evident facute pentru cerneala si hartia originala a producatorului. Folosirea altor consumabile, altele decat cele oferite de producator poate duce la un esec in printarea corecta a unei fotografii.

Asta nu inseamna ca nu putem folosi consumabile produse de un third-party. Doar ca in acest caz, daca vrem culori corecte trebuie ori sa obtinem de la productori profilele corespunzatoare, ori sa ni le facem singuri. Numai ca acest lucru presupune sa achizitionam o unealta de calibrare pentru imprimanta, cum este de exemplu Spider Print de la DataColor.

Producatorii consacrati de hartie foto, cum ar fi Canson, Red River, etc pun la dispozitie profile pentru cernelurile OEM folosite in imprimante foto profesionale, cum sunt cele oferite de Canon, Epson, HP.
Insa, pentru hartie si cerneala replace folosite in imprimante consumer ieftine, sansele de a vedea profile de culoare sunt mici, spre zero. Mai ales de la producatori necunoscuti care abunda prin supermarket-uri, pentru care profilul de culoare e o gluma si care au ca target consumatori needucati in domeniul foto, pentru care calitatea culorilor obtinute este suficienta.

Calibrati monitorul corect, folositi profile de culoare pentru imprimanta, iar printurile obtinute, chiar si cu o imprimanta consumer, va vor oferi calitatea dorita.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s