Long Exposure


_Q9A3532

Una din tehnicile destul de des intalnite, mai ales in fotografia de peisaj, este tehnica Long Exposure (LE). Asa cum putem folosi un timp scurt de expunere pentru a ingheta miscare in fotografie, la fel putem folosi un timp lung de expunere pentru ca elementele care se misca in fotografie sa fie blurate. De multe ori blur-ul ofera senzatia de miscare, de dinamism. De exemplu blur-ul unei ape curgatoare, surprins intr-o expunere lunga, ofera senzatia de miscare a apei, comparativ cu un timp de expunere scurt ar ingheta curgerea apei, transformand apa in ceva static, care nu se misca, nu curge.

Pentru a obtine un timp de expunere lung, putem inchide diafragma. putem scadea ISO la minim, insa de multe ori nu este suficient, mai ales atunci cand este prea multa lumina.
De exemplu, in timpul unei zile insorite, daca tinem cont de regula de expunere Sunny 16, expunerea corecta ar fi aproape de f/16, 1/100, ISO 100. Insa 1/100 este totusi un timp prea scurt, chiar si daca inchidem diafragma la f/22 ca sa obtinem un timp de 1/50, tot este un timp prea scurt. Avem nevoie de ceva mult mai lung, 1/4, 1 sec, 10 sec, 30 sec, sau chiar minute pentru a suprinde mai bine miscarea anumitor elemente din fotografie.

Nu cred ca mai este cazul sa punctez faptul ca folosirea unui trepied este imperativa, cat si declansarea folosind o telecomanda pe cablu sau declansare intarziata, in lipsa unei telecomenzi. De asemenea functia MLU (Mirror Lock Up) este de prederaf a fi activata pentru a minimaliza vibratiile produse la declansare.

Ce putem face pentru a obtine un timp de expunere suficient de lung, atat de cat avem nevoie? O varianta ar fi sa nu fotografiem in timpul zilei. Dimineata devreme si seara sunt momente ideale pentru expuneri lungi. In plus lumina este mult mai placuta in aceasta perioada. Dar daca vrem totusi sa fotografiem in mijlocul zilei ? Sau poate nici nivelul scazut de lumina dimineata/seara nu este suficient de scazut pentru a obtine timpul de expunere dorit.

Cea mai buna varianta care ne permite sa obtinem rezultatul dorit, este folosirea unui filtru ND (Neutral Density). Acesta este un filtru care poate reduce expunerea cu unul sau mai multe stopuri. Pe piata se gasesc diverse variante, de exemplu de 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, etc stopuri. Se numesc neutre pentru ca, cel putin teoretic, nu ar trebui sa influenteze culorile fotografiei finale. Ar trebui doar sa reduca expunerea. In realitate multe din ele introduc o tenta de culoare, unele violet, altele spre verde, depinde de calitatea fiecaruia.
Personal folosesc un filtru Haida PRO II de 10 stopuri care introduce o usoara tenta verde in imagine, insa din fericire se poate corecta foarte usor in postprocesare.

Doua sau mai multe filtrele pot fi suprapuse pentru a reduce si mai mult expunerea, insa in general trebuie sa avem grija deoarece tenta de culoare oferita fotografiei este mai pregnanta. In plus, de fiecare data cand suprapunem doua filtre, indiferent ca sunt ND sau alte tipuri de filtre, creste riscul de a avea un efect de flare mai pronuntat cand avem o sursa de lumina in cadru, sau poate sa apara fenomenul de ghosting, practic imaginea se reflecta intre filtre inainte sa ajunga pe senzor.

Totul depinde de calitatea filtrelor, doar ca de multe ori calitate mai mare inseamna si pret mai mare, cateodata prea mare.

Cum ne dam seama cu cate stopuri reduce expunerea un filtru? Din nefericire producatorii nu scriu clar pe filtru cate stop-uri, ci folosesc doua variante de notare:

  • 4x – 2 stop-uri, 8x – 3 stop-uri, 16x – 4 stop-uri, … 64x – 6 stop-uri, … 400x – 9 stop-uri

Daca v-ati obisnuit deja cu matematica expunerii, probabil observati … 2^2, 2^3, 2^4 …. insa cu cat creste numarul de stop-uri, matematica nu prea mai functioneaza. teoretic 9 stopuri ar insemna 2^9 = 512, insa Hoya a preferat sa noteze filtrul cu 400x.

  • ND 0.3 – un stop, ND 0.6 – 2 stop-uri, ND 0.9 – 3 stop-uri, … ND 3 – 10 stop-uri

Aici observam o regula simpla, marcajul este de forma 0.3*X, unde X este numarul de stop-uri.

Ce filtru cumparam ? De cate stopuri si de la ce producator ?

Eu as sugera un filtru de 10 stop-uri si daca exista buget chiar si unul suplimentar de 6 stop-uri. Sunt momente in care 10 stop-uri este prea mult. Cand lumina este slaba, dimineata devreme sau seara la apus, 10 stop-uri pot insemna usor 30 secunde, 1 minut, 2 minute, chiar si mai mult. Sunt cazuri in care o expunere de cateva minute ar fi grozava, dar sunt si cazuri cand orice depaseste 30 secunde inseamna sa trecem camera in bulb mode, iar daca camera nu are timer pentru bulb (unele chiar daca au, este greu de setat), atunci avem nevoie de telecomanda pe cablu pentru a declansa in bulb mode si a obtine timpul necesar.

Sa nu se inteleaga ca orice depaseste 30 secunde este un chin si mai bine ne lipsim. O fotografie buna cere sacrificii, chiar daca asta inseamna sa dansezi 2 minute pe langa trepied pentru a scapa de tantarii care te ataca continuu, in timp ce camera numara secundele care trec. Apropo de asta, nu e indicat sa dansati pe langa trepied pentru ca se produc vibratii care duc la o fotografie neclara.

As vrea sa va pot raspunde la intrebarea, de la ce producator? Insa aici depinde foarte mult de bugetul fiecaruia. Unul din cele mai apreciate filtre de 10 stop-uri este binecunoscutul Lee Big Stopper. Doar ca vorbim de un pret de cateva sute de dolari. Idem si pentru Lee Little Stopper (6 stop-uri). Cum spuneam mai devreme, m-am multumit cu un filtru facut de Haida, cumparat de pe ebay la un pret rezonabil, dupa ce am citit cateva review-uri favorabile. Exista si mai ieftine, dar trebuie sa avem grija, de multe ori ieftin inseamna si prost, mai ales cand vorbim despre filtre no-name de pe ebay.

Daca tot am mentionat de filtrele facute de Lee, ar trebui sa completez spunand ca acestea sunt filtre patrate care se monteaza pe suporti (holdere), cum sunt cele de la Cokin. Evident Lee au in oferta si acest suport, dar la fel, costa destul de mult, insa este unul dintre cele mai apreciate ca si calitate cat si usurinta in utilizare.
Eu am preferat un filtru normal pe filet de 77mm, insa nu este neaparat cea mai buna alegere, mai ales cand mai vrei sa folosesti si un filtru gradual peste el, filtru facut pentru montarea pe suport Cokin. Am preferat varianta aceasta pentru a putea pune peste el un filtru de polarizare tot pe 77mm, iar in cazurile in care am nevoie de a folosi si un filtru gradual, il tin cu mana in fata celorlalte filtre.

As vrea totusi sa fac o paranteza aici pentru a spune ca un suport de filtre patrate este mai util, poti mai usor sa suprapui un filtru ND cu unul gradual si sa te concentrezi mai usor pe compozitia fotografiei. Insa in momentul in care vrei sa introduci in schema si un filtru de polarizare, deja apare o problema, mai concret, pretul unui polarizor pentru suport este destul de mare.
Pe de alta parte, camerele moderne ofera mai multa gama dinamica, sau softurile HDR (de exemplu Lightroom 6)  sunt suficient de bune pentru a renunta la filtre graduale.

Ca sa nu ne ingropam in detalii tehnice, ar fi cazul sa ne intrebam cand si unde folosim tehnica Long Exposure, asa ca o sa enumerez cateva cazuri in care putem imbunatatii fotografia folosind aceasta tehnica.

  • o apa curgatoare, o cascada pe care o bluram pentru a exprima miscarea, pentru a obtine un plus de dinamism in fotografie. Un timp de expunere de 1/8 sau putin mai lung spre 1-2 secunde poate fi suficient.
  • putem fotografia apa marii sau a unui lac pentru a transforma haosul vizual generat de valurile de apa intr-o suprafata neteda, statica, linistitoare. Aici poate un timp mult mai lung ar fi recomandat, un timp mai scurt ar surprinde inca in miscare valurile, mai ales pe o mare agitata. Insa poate asta ne dorim.
  • norii sunt mereu in miscare, cateodata se misca mai repede, alteori mult prea incet. Un timp de expunere lung ar putea transforma niste nori urati din miezul zilei care par ca stau pe loc in dare albe care se intind pe cer, cu o directie vizibila, creand astfel un plus de dinamism.  Norii la apus se pot transforma intr-un amalgam de culoare.
  • o expunere lunga, de cateva minute poate transforma un cadru de oras cu oamenii care se plimba de colo colo intr-un oras pustiu, linistit. Foarte util in vacante, in zone turistice aglomerate cand poate vrem sa obtinem cadre cu obiectivele turistice dorite, fara turisti. Insa aici 10 stop-uri nu sunt mereu suficiente,oferind poate 30 secunde, prea putin cand este aglomerat. Inca un filtru ND pus peste ce de 10 stop-uri este ideal, motiv pentru care sugeram inca unul de 6 stop-uri. Sa nu uitam, chiar si un filtru de polarizare poate oferii un plus de cel putin un stop la expunere.
  • un carusel plictisitor, impodobit cu becuri colorate, inainte de apus, cand cerul este inca albastru, fotografiat cu expunere lunga poate creea un dinamism si plus de culoare minunat.

Am enumerat doar cateva exemple cele mai des intalnite in fotografie, insa pot exista si alte cazuri. Nu exista retete, totul depinde ce subiect avem in fata camerei de fotografiat si de cum vrem sa-l surprindem in fotografia finala. Nu exista reteta nici pentru ce timp de expunere sa folosim, totul depinde de lumina, de viteza cu care se misca elementele din fotografie (apa. nori, etc), daca vrem sa oferim dinamism, daca vrem ceva mai static, etc. Totul depinde de cum visualizam noi fotografia finala. Trebuie doar sa experimentam, sa incercam diverse variante de expunere pana obtinem fotografia dorita.

_Q9A2235-HDR

_Q9A2014

As vrea sa concluzionez acest post incercand sa va aduc aminte de un aspect foarte important in folosirea tehnicii Long Exposure. Aceasta nu inlocuieste un subiect bun, o lumina buna, o compozitie buna. Nu este o tehnica folosita pentru a transforma un snapshot banal, intr-o fotografie de agatat pe perete. O fotografie fara subiect, ramane in continuare o fotografie fara subiect, indiferent de ce tehnici folosim. Este doar o tehnica care ofera un plus de valoare unei fotografii deja bune, care are deja subiect, lumina si compozitie.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s