Reflexii


Unul din minunatele subiecte in fotografia de peisaj sunt reflexiile. Tot ce ne trebuie este un subiect interesant si o intindere de apa in care sa surprindem reflexia acestuia. Poate fi un munte, un deal, un copac sau chiar o cladire daca ne gandim la peisaj urban.

Ce trebuie sa facem pentru a fotografia reflexia subiectului ? In primul rand trebuie sa coboram camera cat mai aproape de intinderea de apa, urmand sa folosim un obiectiv cu o focala cat mai scurta, de preferinta un superangular. Cand spun intindere de apa probabil va ganditi la un lac minunat si foarte mare, dar a-ti fi surprinsi ca este suficienta si o balta, cel putin eu am fost cand am vazut un filmul cu Art Wolfe fotografiind reflexia unui peisaj montan intr-o balta, poate nu mai lata de 3m. Nici macar nu trebuie sa fie adanca, e suficient un strat subtire de apa. Secretul este sa te lasi cat mai jos, cat mai aproape de apa. De multe ori ignoram acest aspect pentru simplul fapt ca stand in picioare nu vedem cine stie ce reflexie in apa, trecand astfel pe langa niste cadre minunate. Totul se schimba cand ne apropiem de apa.

Un alt aspect important in realizarea unei astfel de fotografii este expunerea. Chiar daca suprafata de apa si subiectul nostru primesc aproximativ aceeasi cantitate de lumina de la soare, sa ne asteptam ca reflexia subiectului sa fie subexpusa cu cel putin un stop fata de subiect. Pentru a echilibra expunerea ar fi minunat un filtru gradual (GND). Pentru cei care prefera sa stea mai mult in fata calculatorului retusand fotografii sunt suficiente doua expuneri, una pentru subiect si una pentru reflexia acestuia. Dar aveti grija sa nu exagerati cu prelucrarea, pentru creierul uman e normal ca reflexia apei sa fie mai intunecata.

Daca tot vorbim despre fotografie de peisaj sa facem o scurta paranteza si sa vorbim despre reguli de compozitie, defapt in cazul de fata despre doua reguli simple dar importante, care ne ajuta sa obtinem fotografii mai placute.

Prima regula spune ca linia orizontului trebuie sa fie pe cat se poate de dreapta, de orizontala, in fotografie. Nu m-am gandit niciodata sa caut o explicatie pentru aceasta regula, am vazut destul de multe fotografii de peisaj superbe si toate respecta aceasta regula. Dar totusi scriu aceste randuri si ma intreb de ce exista aceasta regula ? Va sugerez un exercitiu, daca tot sunteti in fata calculatorului si cititi aceste randuri. Incercati sa va aplecati mult spre stanga sau spre dreapta. Ce observati ? Faptul ca imaginea perceputa este dreapta, nu se inclina simultan cu miscarea capului. Daca mergeti pe strada si va balansati corpul imaginea pe care o percepeti este in continuare dreapta. Cat de minunat este creierul uman, reuseste de fiecare data sa construiasca o imaginea dreapta. Incercati sa priviti o fotografie stramba si o sa simtiti ca ceva nu e normal, un orizont stramb provoaca o stare de dezechilibru.

A doua regula spune ca este de preferat ca linia orizontului sa nu imparta fotografia in doua parti egale, o regula derivata din regula treimilor. Impartiti fotografia, de jos in sus, in trei parti egale folosind niste linii imaginare. Asezati linia orizontului pe una din cele doua linii imaginare. Pe care ? Depinde de fotografie, depinde ce vreti sa ocupe mai mult spatiu, pamantul sau cerul. Daca aveti un cer superb, de exemplu la un apus de soare cu nori pufosi si colorati in galben-portocaliu-rosu, poate vreti sa ocupati 2/3 din fotografie cu acesta. Altfel, daca pamantul este mai important, de exemplu un camp de flori, atunci oferiti acestuia 2/3 din fotografie.

Totusi se spune ca orice regula este facuta pentru a fi incalcata. Poate ca prima regula nu, dar pe a doua o putem incalca cu buna stiinta. Cel putin in cazul reflexiilor, linia orizontului merge asezata fix pe mijlocul fotografiei, impartind imaginea in doua jumatati simetrice, oglindite.

Era sa uit de filtrul de polarizare. Acesta are minunatul dar de a elimina reflexiile de pe suprafetele nemetalice: sticla, vopsea lucioasa, apa, etc. Deci nu cel mai indicat in cazul de fata unde chiar vrem sa surprindem reflexia.

EOS 50D, 14mm, f/11, 1/50, ISO 100

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s